Nye dæk til din bil

Dine dæk er det vigtigste sikkerhed på din bil.

Dine bil dæk er konstant i kontakt med vejen og sørger for stabilitet, vejgreb og kan være afgørende for din bremseevne. Derfor er det vigtigt at du har friske eller nye dæk på din bil. Det kan blive katastrofalt hvis du bremser hårdt op mens du køre på gamle og mørnet dæk.

Vidste du at hvert af et dæks kontaktflade til vejen kun er på størrelse med din håndflade! På det lille område skal der overføres bremsekræfter, styrekræfter, accelerationskræfter og ofte drænes store mængder af vand. Det er derfor ikke helt uvæsentligt hvordan kvaliteten af dine dæk er, og hvilken type dæk du vælger, når du skal have nye dæk til bilen.

Dæk til bilen findes i mange forskellige mærker og størrelser, så du kan altid finde nye dæk til lige netop din bil hos Elkjær & Sørensen. Vi garanterer dig at du får priser på dæk til en god pris.

Få et gratis tilbud

Bliv ringet op indenfor 48 timer med et gratis og uforpligtende tilbud på dækskifte, hjulskifte eller dækhotel. 

Allerede kunde? Bestil tid online nu og få nye dæk på din bil:

Nye dæk til din bil fra ES biler i Nærum
Dæk priser og kvalitet få råd og vejledning hos dit dækcenter

Dæk og kvalitet

Dæk priser er afhængige af hvilket mærke og kvalitet du vælger, og hvilken størrelse dine nye dæk skal have. Er du i tvivl om størrelsen, kan du som udgangspunkt kigge på de bil dæk du har siddende på din bil. De mest nødvendige tal på ydersiden er f.eks. 225/45 R 17 hvor 225 betyder dækkets bredde, 45 er dækkets højde, R betyder at dækket er et radial dæk (dækkets design) og tallet 17 er størrelsen på dine fælge.

Du kan også søge oplysninger om hvilken størrelse dine nye dæk til bil skal have på NUMMERPLADE.NET via din nummerplade eller stelnummer.

Har du andre spørgsmål til dæk, så står Elkjær& Sørensen biler klar til at besvare dine spørgsmål på
tlf.: 4333 2220 eller book tid til nye dæk online 

Skal du have ny dæk til bil

Du kan købe dæk online ved Elkjær & Sørensen. Vi har nye autodæk til alle typer biler og priser på dæk der er konkurrencedygtige. Vi sikrer du får en bildæk pris du bliver tilfreds med, og vi sørger samtidig for at skifte de nye dæk på bilen, så du bliver godt kørende.  

Hvordan vælger du de rigtige nye dæk til bil?

Der findes 3 forskellige dæktype:

Sommerdæk har ikke nogen M+S mærkning eller snefnugsymbolet. Derfor når dækket ingen mærkning har, er det et sommerdæk.

Det mest optimale er at have et sæt sommerdæk og et sæt nye vinterdæk. Måden du køre på har også indflydelse på hvilke nye dæk du skal vælge. Kører du mange kilometer, er det vigtig at få et slidstærkt dæk. Kan du lide at presse bilen og køre med høj fart, bør du vælge et mere sportsligt dæk.

Sommerdæk og vinterdæk er lavet af 2 forskellige materialer, så de har det bedste vejgreb. Der er stor forskel på vejen i forhold til den varme vej om sommeren, og den kolde, glatte vej om vinteren. Dæk til biler består af en kompliceret blanding af forskellige naturlige og syntetiske gummityper, og derudover en masse andre kemikalier og materialer. Gummiblandingens sammensætning tilpasses til en lang række af forskellige kørselsforhold. Temperatur, regn, sne, slud og is er parameter der påvirker din bils kontaktflade med vejen.

Rigtige nye dæk til bil - ES biler

Et dæks egenskaber falder i takt med det bliver slidt.

Nye dæk til bilen kan holde i flere år afhængig af hvor mange kilometer du kører. Normalt vil du kunne kører imellem 25.000 og 35.000 km. på nye dæk, men det afhænger selvfølgelig af din bil, din kørsel, dækvalg, løbende kontrol af dæktryk og den rigtige sporing. Et dæk bør udskiftes efter 6-8 år, uanset om det stadig opfylder kravene til dækmønstre. På ydersiden af dækket kan du se hvornår dækket er produceret med et såkaldt DOT mærke. Mærket består af 4 cifre hvor de to første er ugenummer og de to sidste er årstal. F.eks. 2522 = uge 25 år 2022

Når du køber ny dæk, har de oftest dækmønster på 7-8 mm. Det giver en bremselængde på 31 meter ved 50 km/t. Når dækkene slides løbende, forlænges din bremseafstand. Vælger du at lade dækkene sidde til de kun lige opfylder lovens krav på 1.6 mm, får du nu en bremselængde på 57 meter ved 50 km/t. Dækmønstret har altså enormt stor betydning for din mulighed for at bremse.

EU-mærkning på dæk

Alle dæk der sælges inden for EU skal have EU´s egen sikkerheds- og miljø mærkning. EU-mærkningen indeholder tre kriterier. Den første er dækkets energieffektivitet, der bedømmes ved at måle rullemodstanden. Skalaen går fra A til G. Andet kriterie er opbremsning på vådt underlag, også her på skalaen A til G. Hvert niveau svare til en øget bremselængde på op til 6 meter ved en nedbremsning fra 80 km/t. Det tredje kriterie er dækstøj, hvor rullestøj der afgives til omgivelserne måles i dB i 3 lydbølger A, B, C hvor et A-mærket dæk er halvt så støjende som et B-mærket dæk.

Forskellige typer sommerdæk fra ES biler Dit lokale bilværksted i nordsjælland

Dæk mønstret er forskelligt på sommer og vinter dæk

Sommerdæk larmer ofte mindre end vinterdækket og det skyldes både mønstret og materialet dækket er lavet af. Mønstret på dit sommerdæk er optimalt til at holde fast i den varme vej, samtidig kan det lede vandet væk mellem dækket og vejen og dette sikre dig en god køreegenskab.
Et sommer dæk skal være lavet af materiale der er blødere så dækket kan få bedre vejgreb når vejen bliver varmere. Det bløde dæk materiale gør at dit sommerdæk bliver mere stabilt og får bedre vejgreb end et hårdere vinter dæk.

Hvad er et sommer dæk?

Sommerdæk benyttes typisk når temperaturen er over 7 grader. Sommerdæk har en gummiblanding der er tilpasset de høje temperaturer der er i sommerperioden. Sommerdæk er karakteriseret ved at have en stor kontaktflade af gummi. Mønstret i sommerdæk er ligeledes anderledes end vinterdæk. Et sommerdæk har brede riller i midten af dækket og kanaler der går ud imod siden, som sikrer at vandet løber væk under dækket. Det er med til at sikre du udgår akvaplaning.

Sommerdæk giver dig gode køreegenskaber med et godt vejgreb på såvel tørre som våde veje, ved hjælp ad de specialdesignede trådmønstre og gummiblandingen. Sommerdæk har ligeledes stor stabilitet i sving og høj brændstofydelse ved sommertemperaturer.

Der findes fire forskellige typer sommerdæk, afhængig af hvilket dæk du har, er det vigtigt at det bliver monteret korrekt.

 

Symmetriske dæk, der er ens på de to halvdele. Dækkene er ofte lidt billigere end andre dæk og egner sig til bybiler der kører korte turer. Symmetriske dæk kan vende begge veje.

Asymmetriske dæk er forskellige på de to halvdele. Den inderste del har et mere åbent mønster der leder vandet væk. Den yderste del er lidt mere stiv og det giver bedre styreegenskaber og stabilitet i sving. Monteres ofte på biler med krav til større sikkerhed både i vådt og tørt vejr. Dækkene monteres med mærket ”outside” på den udvendige side.

Retningsbestemte dæk kan genkendes på det v-formede mønstre. Dækkene er særdeles gode på våde veje. Dækkene ses ofte på sportsbiler, der kører på våde og snedækkede veje. Ved dækskifte er de afmærkede med pile der viser hvilken vej dækkene skal rulle.

Den sidste type sommerdæk, er et dæk der både har et asymmetrisk og retningsbestemt dækmønster. Disse dæk er for det meste afmærket med både pil og tekst.

Vinterdæk ES Biler

Hvad er et vinter dæk?

Bil vinterdæk er designet til de kolde, våde og sne belagte veje. Et vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding end sommerdæk. Dækket kan derved forblive elastisk ved lavere temperaturer og forsat give et godt vejgreb. Et vinterdæk har også et andet mønster og er karakteriseret ved at have et miks af kanaler der går på tværs af dækket og få i kørselsretningen. Kanalerne leder vand og slud væk fra dækket. Derudover er der ofte mange slidser der gør at gummiblokkene kan dele sig og derved give et bedre vejgreb på sne og is.
Du få altså et dæk hvor er mønstret er meget grovere end på et sommerdæk og mønstret er designet til at grave sig ned gennem sne, sjap og vand. Det grove mønster vil lede det våde og kolde væk fra dækkets midte og ud til siderne så dækket kan holde fast i vejen. Materialet i et vinterdæk er designet til at forblive smidigt når vejret bliver koldt og vådt.

Investere du i nye vinter dæk, får du meget bedre køreegenskaber når temperaturen falder til 7 grader og der under. Det vil du opleve både i forhold til bremselængden og til vejgrebet.

Det er dog vigtigt at du skifter til sommerdæk, når temperaturen kommer over de 7 grader. Vinterdæk slides hurtigere end sommerdæk, så derfor er det en rigtig dårlig ide at køre på vinterdæk hele året. Når det slides hurtigere, så skyldes det at dækket simpelthen bliver alt for blødt på de varme veje og så raspes gummiet hurtigere af end det gør om vinteren. Pris på nye vinterdæk varierer i forhold til størrelse og hvilken kvalitet du vil have.

Det har i mange år været reglen at vælge et smallere dæk, når der skulle købes bil vinterdæk. Et smallere dæk havde en bedre evne til at klare sne og sjap. Men med den store udvikling der er sket inden for vinterdæk, betyder det at selv brede vinterdæk i dag har gode egenskaber i sne og glat fører. Så når du skal vælge vinterdæk, så giver det bedst mening at vælge dæk i samme størrelse som de standard monterede dæk. Derved bevarer du bilens køreegenskaberne også under normale vejrforhold.

Vinterdæk er mærket med M+S og et snefnugsymbol og betyder de er testet under vinterlignende forhold.

Helårsdæk til biler

Nyt helårs dæk til din bil, hvorfor ikke bare vælge det og slippe for en masse ekstra arbejde med hjulskift eller dækskift?

Helårsdæk er som type et vinterdæk, hvor producenten har forsøgt at kombinere sommer-og vinteregenskaber i et dæk. Når dækproducenterne forsøger at skabe et dæk der er velegnet til kørsel i alt slags vejr, bliver det er dæk, der er nogenlunde til lidt af hvert uden at være optimalt i alle situationer.

En af årsagerne er, at gummiblandingen er lavet til at kunne køre både sommer og vinter. Det betyder at helårsdækket egentlig ikke er lavet til nogen af årstiderne. Gummiet i helårsdækket er for blød til sommeren og for hård til vinteren. Denne ulempe giver længere bremselængde og dårligere vejgreb igennem hele året.

Helårsdæk er mærket med M+S
Fordelen ved helårsdæk:

Helårsdæk til biler fra ES Biler i nærum

Fordele ved at skifte vinterdæk til sommerdæk

Sommerdæk benyttes typisk når temperaturen er over 7 grader. Sommerdæk har en gummiblanding der er tilpasset de høje temperaturer der er i sommerperioden. Sommerdæk er karakteriseret ved at have en stor kontaktflade af gummi. Mønstret i sommerdæk er ligeledes anderledes end vinterdæk. Et sommerdæk har brede riller i midten af dækket og kanaler der går ud imod siden, som sikrer at vandet løber væk under dækket. Det er med til at sikre du udgår akvaplaning.

Sommerdæk giver dig gode køreegenskaber med et godt vejgreb på såvel tørre som våde veje, ved hjælp ad de specialdesignede trådmønstre og gummiblandingen. Sommerdæk har ligeledes stor stabilitet i sving og høj brændstofydelse ved sommertemperaturer.

Der er ikke nogen lov der forbyder at køre med sommerdæk eller vinterdæk hele året. Men med de store temperaturudsving og voldsomme regnskyl der har været de seneste år, er det utroligt vigtigt at have de rigtige dæk på bilen. Sommerdæk er altså de bedste dæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

Der findes fire forskellige typer sommerdæk, afhængig af hvilket dæk du har, er det vigtigt at det bliver monteret korrekt.

 

Symmetriske dæk, der er ens på de to halvdele. Dækkene er ofte lidt billigere end andre dæk og egner sig til bybiler der kører korte turer. Symmetriske dæk kan vende begge veje.

Asymmetriske dæk er forskellige på de to halvdele. Den inderste del har et mere åbent mønster der leder vandet væk. Den yderste del er lidt mere stiv og det giver bedre styreegenskaber og stabilitet i sving. Monteres ofte på biler med krav til større sikkerhed både i vådt og tørt vejr. Dækkene monteres med mærket ”outside” på den udvendige side.

Retningsbestemte dæk kan genkendes på det v-formede mønstre. Dækkene er særdeles gode på våde veje. Dækkene ses ofte på sportsbiler, der kører på våde og snedækkede veje. Ved dækskifte er de afmærkede med pile der viser hvilken vej dækkene skal rulle.

Den sidste type sommerdæk, er et dæk der både har et asymmetrisk og retningsbestemt dækmønster. Disse dæk er for det meste afmærket med både pil og tekst.

Dit lokale Dækcenter i Nærum

Helårsdæk versus vinterdæk

Et helårsdæk minder nok mest om er vinterdæk, men gummiblandingen og mønsteret i dækket er ikke tilpasset rigtigt vintervejr. Helårsdæk kan være fine nok så længe vejene er ryddet for sne og saltet. Så snart der kommer sne og is på vejene, så er det absolut bedst med vinterdæk. Er det vigtigt for dig, at du kan komme frem i alt slags vejr om vinteren, så skal du vælge at skifte bildæk til vinterdæk.

Du skal også være opmærksom på, at der i mange lande er et lovkrav om at bilen har monteret vinterdæk i vintermånederne. Skal du på kør-selv skiferie så skal du vælge at få skiftet til vinterdæk for at være på den sikre side.

Så går du efter at få køreegenskaber og sikkerhed i top, så skal du ikke vælge nye helårsdæk, men vælge at få dækskift de to gange om året det kræver.

Dækpriser helårsdæk ligger nogenlunde på samme niveau som sommerdæk, så det skal ikke være dæk prisen der skal afgøre om du vil købe nye sommerdæk, nye vinterdæk eller nye helårsdæk.

Skal du gå efter helårsdæk eller skifte mellem sommer- og vinterdæk?

Den helt klare fordel ved at investere i helårsdæk er, at du kan køre med de samme dæk hele året rundt. Du slipper altså for at skulle skifte til henholdsvis sommerdæk og vinterdæk.

Kører du mange kilometer dagligt, og kører du også steder, hvor der ikke nødvendigvis bliver ryddet sne dagligt i de kolde vintermåneder? Så bør du dog overveje, om det er en bedre ide at gå efter deciderede vinterdæk i den kolde tid med glat føre, og sommerdæk, der er specielt produceret til at køre i sommer månederne, hvor der ikke er risiko for glatte veje.

Hvor tit, du skal vælge at købe nye dæk, er klart en afvejning i forhold til hvor mange kilometer, som du tilbagelægger i din bil, og dit generelle kørselsbehov.

Køb af dæk og fælge - opbevaring på dækhotel

På vores værksted skifter vi dagligt nye dæk og hjul på vores kunders biler og udfører alle former for dækservice. Mangler du et sted at opbevare dine vinter- eller sommerdæk til bilen, kan du mod en mindre betaling få opbevaret dine dæk og hjul på vores dækhotel. Så slipper du ikke alene for at medbringe dine dæk / hjul, når vi skal skifte dem på din bil, men du slipper også for, at de skal fylde hjemme i dit skur eller på dit loft.

Har du brug for professionel hjælp til hjulskifte / dækskifte eller anden form for dækservice, tager vi gerne imod dig på vores værksted. Du kan komme i kontakt med os ved at kigge forbi vores værksted eller ved at ringe til os på Tlf.: 4333 2220. Du har også mulighed for at sende os en mail på [email protected] eller du kan booke en tid online

Ring mig op!

Vi kontakter dig inden for 48 timer.